Team Burgerzaken Frontoffice
De klantadviseurs bij de Frontoffice van Burgerzaken zijn het visitekaartje van de gemeente. Naast de kerncompetentie “klantgericht zijn” hebben de collega’s een intensieve opleiding genoten om alle facetten van de producten en taken van de frontoffice van Burgerzaken in de vingers te krijgen. De producten die we verstrekken kennen veel wet- en regelgeving, richtlijnen en uitvoeringsvoorschriften. We gaan zeer secuur met privacygevoelige gegevens.
De medewerkers van de Frontoffice zijn het meest zichtbaar binnen de organisatie. De inwoners wenden zich tot hen bij de balie van de gemeentekantoren indien ze in persoon moeten verschijnen omdat zij een document nodig hebben. Daarnaast kan er tegenwoordig ook steeds meer digitaal via e-diensten worden aangevraagd of ingediend. Frontoffice Burgerzaken verwerkt die aanvragen en aangiften in de “backoffice” van de frontoffice.
Uitgifte van documenten aan inwoners of het verwerken van levensgebeurtenissen zoals bijvoorbeeld verhuizing, geboorte of overlijden heeft veel impact op de achterliggende administratieve levensloop van de inwoner, vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP). Een wijziging van gegevens wordt door geautomatiseerde berichtgeving via het BRP-netwerk aan meer dan 1000 afnemers van persoonsgegevens (denk aan ministeries (Belastingdienst, UWV, DUO, IND), uitvoeringsorganisaties zoals SVB, politie, pensioenfondsen, zorgverzekeraars etc.). De collega’s zijn zich zeer bewust van de gevolgen die wijzigingen in persoonsgegevens hebben voor de inwoners van de gemeente. Ze zijn dan ook grondig geschoold in een accurate uitoefening van hun taken.
Het team:
- verwerkt aanvragen voor reisdocumenten (ID-kaarten en paspoorten) en rijbewijzen en reikt de documenten uit
- verwerkt verhuisaangiften (zowel via balie aangegeven als digitaal)
- verwerkt andere e-diensten (verklaring naamgebruik, verstrekkingsbeperking ed.)
- verstrekt uittreksels en afschriften uit de BRP en de Burgerlijke Stand (aan de balie en digitaal)
- verstrekt BRP gegevens aan derden (bv. advocaten, notarissen) en collega’s waarbij doel en wettelijke grondslag altijd gecheckt moeten worden
- maakt burgerlijke stand akten op van overlijden en geboorte en erkenningen
Teammanager Burgerzaken Frontoffice: Niels Vloemans a.i.